Οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες έχουν κατακλύσει τη ζωή μας και έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε, συνεργαζόμαστε και συναναστρεφόμαστε. Με μεγάλη επιτάχυνση, τα τελευταία δύο χρόνια ζούμε την αλλαγή σε όλα τα κανάλια της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης.
Πλέον τηλεφωνούμε πολύ λιγότερο και περισσότερο στέλνουμε γραπτά μηνύματα σε εφαρμογές, αντί για λέξεις προτιμάμε εικονίδια, gifs και συνδέσμους. Περνάμε κατευθείαν στο μήνυμα που θέλουμε να εκπέμψουμε χωρίς τις ‘περιττές’ εισαγωγές και ευγενικές ενάρξεις. Ακόμα και τα γραπτά μηνύματα συμπτύσσονται με την απαλοιφή των φωνηέντων και τη χρήση ακρωνυμίων.
Η αλλαγή στον τρόπο επικοινωνίας έχει επηρεάσει και τον τρόπο που εργαζόμαστε και επικοινωνούμε στον χώρο εργασίας. Οι συναντήσεις έχουν γίνει εδώ και πολύ καιρό ‘calls’ ενώ εδώ και δεκαετίες ένα μεγάλο μέρος του χρόνου εργασίας μας αφορά αποστολή και διάβασμα emails.
Οι αλλαγές αυτές δεν είναι ένας δαίμονας που πρέπει να ξορκίσουμε, αλλά εργαλεία που καλούμαστε να χρησιμοποιήσουμε σε δημιουργική κατεύθυνση. Όπως όλες οι ανθρώπινες συλλήψεις μπορούν να μας απελευθερώσουν και να μας σκλαβώσουν. Καλούμαστε να προσαρμοστούμε και να μην κολυμπάμε κόντρα στο ποτάμι όμως την ίδια στιγμή χρειάζεται προσοχή για να αποφύγουμε τις αρνητικές όψεις της κουλτούρας της επικοινωνίας στην ψηφιακή εποχή.
Είναι σημαντικό να μην αφήσουμε αυτά τα πολύτιμα εργαλεία επικοινωνίας να λειτουργήσουν σε βάρος της ανθρώπινης επαφής στο χώρο εργασίας. Είτε σε μία τηλεδιάσκεψη, είτε σε ένα email, είτε στην ζωντανή συνεργασία στο γραφείο, η ανθρώπινη επαφή, ο έπαινος με πραγματικό αντίκρισμα, η αναγνώριση της προσπάθειας των συνεργατών μας και της συμβολής τους στην πραγματοποίηση των στόχων μας και πάνω από όλα το ειλικρινές ενδιαφέρον για τον άνθρωπο που έχουμε απέναντί μας είναι αναντικατάστατα και ανεκτίμητα.
Αλλά και με όσους βλέπουν τα πράγματα πιο κυνικά ή με όρους οικονομικούς και τα παραπάνω ακούγονται ρομαντικά, δεν υπάρχει διαφωνία! Αν θέλουμε αποτελέσματα, χρειαζόμαστε ικανοποιημένους ανθρώπους που να έχουν όρεξη να εργαστούν και να δημιουργήσουν. Βασικός λόγος για τον οποίο οι εργαζόμενοι δηλώνουν πως δεν είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους και μάλιστα προχωρούν και στο επόμενο βήμα της αναζήτησης άλλης δουλειάς είναι η έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας στην εργασία όπως αυτή εκφράζεται από την απουσία αναγνώρισης και επιβράβευσης και η χαμηλή ενσυναίσθηση από τη μεριά των managers. Μπορεί τα αποτελέσματα που κυνηγάμε να είναι άψυχοι αριθμοί αλλά οι συνεργάτες που θα μας τα φέρουν είναι άνθρωποι με συναισθήματα που επηρεάζουν την απόδοση. Και η πιο ανέξοδη επένδυση για να διασφαλίζουμε την παραγωγικότητα της επιχείρησής μας είναι ένα απλό και ειλικρινές ‘τι κάνεις;’ ‘πώς είσαι;’ και λίγες στιγμές στις οποίες θα ακούσουμε ουσιαστικά τους συνεργάτες μας και θα αναγνωρίσουμε τις προσπάθειές τους.
Στον παραπάνω τομέα της συναισθηματικής νοημοσύνης και της επικοινωνίας δυστυχώς υπάρχει σημαντικό έλλειμα με αποτέλεσμα σε πολλούς οργανισμούς να δημιουργούνται εντάσεις και αποχωρήσεις που δεν εξυπηρετούν κανέναν. Στην πραγματικότητα ένα μεγάλο μέρος των κοστοβόρων αυτών προβλημάτων μπορεί να αποφευχθεί αν οι εταιρείες επενδύσουν περισσότερο στην ανάπτυξη των στελεχών που διοικούν ανθρώπους, μέσω στοχευμένων προγραμμάτων coaching. Τα team building προγράμματα και δύο πληρωμένα δείπνα με τους συναδέλφους τον χρόνο, δεν αρκούν για να δυναμώσουμε τους ανθρώπους και τις ομάδες μας!